Prišel je mesec november, ko je potrebno do 15. v mesecu zamenjati letne pnevmatike z zimskimi. Zimske gume so garancija za varnejšo vožnjo v oteženih zimskih razmerah, saj vam zagotavljajo boljše zavorne poti ter lažje manevriranje z vozilom glede na razmere na cestah. Zimske gume so torej primerne (glede na svojo sestavo) za mokra, poledenela, suha in zasnežena cestišča, čemur dajejo prednost pa je popolnoma odvisno od vaših želja in preferenc. Ob nakupu novih pa moramo biti pozorni na vrsto pnevmatike, ki jo imamo ogledano, saj vsaka oznaka na njej pomeni nekaj drugega. 

Kaj so te oznake na pnevmatikah?

Oznake na pnevmatikah so razporejene po robu pnevmatike in jih lahko kadarkoli preberete. Tudi na letnih gumah, ki jih že imate montirane na svojem vozilu. Za začetnika, ki se je prvič spravil nakupovati, ali nevedneža, so to le neke tovarniške črke, vendar so pri nakupu izjemno pomembne. 

Zakaj? Ker nam veliko povedo o pnevmatiki, t.j. dimenzije, starost, velikost, proizvajalec in različni indeksi. Vse te oznake lahko vplivajo na našo izbiro ob nakupu. Lahko začnemo že z razlago dimenzijskih mer, za lažje razumevanje. 

205/55R16 91H

205 je prva številka, ki jo opazimo. Predstavlja prečni prerez pnevmatike v merski enoti mm. To po domače pomeni, da je površina pnevmatike na cesti široka 205 mm. 

55 je naslednja številka. V žargonu je to višina pnevmatike v % (glede višine stranskega roba deljena s širino pnevmatike). Po domače pa lahko zaokrožimo, da manjša kot je številka, ožje so pnevmatike glede na razdaljo med cestiščem in platiščem. 

R je oznaka, ki nakazuje, da gre za radialno obliko gume (okrogel premer). 

16 je številka, ki označuje premer platišča v merci enoti col (16 col). 

91 je v tem primeru indeks nosilnosti, ki je pomemben zaradi informacije o največji dovoljeni obremenitvi pnevmatike pri največji dovoljeni hitrosti. 91 v tem primeru ne pomeni 91 kg, temveč je le koda za npr. največjo obremenitev 615 kg pri največji dovoljeni hitrosti. 

H pa zaključuje osnovne informacije o pnevmatiki, saj govorimo o hitrostnem indeksu. V tem primeru črka H govori o največji dovoljeni hitrosti, ki je 210 km/h. 

 

Poleg teh oznak pa je nujno potrebno razumeti tudi oznako DOT, ki nam pove, kdaj je bila pnevmatika izdelana. Ob pregledu te številke se lahko prepričate, koliko časa jo je prodajalec imel skladiščeno (do maksimalno pet let v primernih razmerah) in če vas želi ‘nategniti’. 

DOT so torej štiri številke, ki označujejo teden in leto izdelave. Zapis 2312 v tem primeru pomeni, da je bila pnevmatika izdelana v 23. tednu leta 2012. 

 

Dimenzije in starost pnevmatike so verjetno najpomembnejše oznake na gumah, vendar je morda pametno vedeti tudi kaj pomenijo naslednje oznake: 

  • TWI – indikator obrabe
  • XL – večja nosilnost pnevmatike za to dimenzijo
  • M+S – za otežene razmere, zimske gume (lahko je narisana tudi snežinka)

Glede na to, da večinoma pregledujemo ponudbo zimskih gum na spletu, pa imamo velikokrat poleg opisanih podatkov omenjene tudi podatke o oceni glasnosti gum, oceni porabe goriva (razred A-G) ter zaviranju na mokri površini (razred A-F). 

Zimske gume - dimenzije

Slika 1: Oznake in lokacija le-teh na pnevmatikah. 1. Dimenzije; 2. Ocena glasnosti, zaviranja in porabe; 3. Hitrostni in nosilnostni indeks; 4. DOT; 5. Tip: Zimska; 7. Indikator obrabe. Infografika povzeta po: https://goodyear-slovenija.si/nasvet-kaj-pomenijo-oznake-na-pnevmatikah/

Ali je to to, kar me zanima o zimskih gumah?

Ne, zagotovo ne. Oznake si ogledamo šele takrat, ko smo že pri nakupu in točno vemo, katero gumo želimo. Vsaj največkrat je tako. Ko pa smo še v fazi iskanja, pa nam največkrat v veliko pomoč primejo testi zimskih gum različnih mednarodnih in pa seveda tudi slovenskih organizacij. Test zimskih gum 2020 je pomemben zato, ker nam pove, katere zimske gume so dobro prestale teste in katere niso priporočljive za nakup. 

Pri nas takšne teste dela AMZS (Avto-moto zveza Slovenije). Različne situacije pri različnih gumah izzovejo različne odzive, saj nobena zimska pnevmatika ni popolna v mokrih, suhih, poledenelih in še zasneženih razmerah. Ravno zato pa iščemo kompromis glede na lastne želje in potrebe – verjetno ne potrebujete športnih pnevmatik za svojega Tourana, ki vas pelje v službo in kdaj pa kdaj na kakšne počitnice. 

AMZS je tudi letos preveril večje število pnevmatik in letos je v dimenziji 205/55R16 zmagala pnevmatika Bridgestone Blizzak LM005, ki ima najboljše vozne lastnosti na mokri cesti in je zelo dobra na suhi cesti. V dimenziji 235/55R17 pa je zmagala Michelin Pilot Alpin 5, ki ima najboljše vozne lastnosti na mokri cesti in je zelo dobra na suhi cesti. Vsekakor pa to ne pomeni, da sta zgolj ti dve pnevmatiki edini primerni za na cesto. Ob pregledu letošnjega testa in tudi testov nekaterih zadnjih sezon (saj se pnevmatike ne pokvarijo, če so pravilno skladiščene in nerabljene), je očitno, da je še nekaj predstavnikov tistih, ki so dobre na cestiščih in glede na svojo ceno odličen kompromis. Takšne so na primer zimske pnevmatike Sava z modelom Eskimo, ki v nas poleg vsega lahko zbudi tudi nostalgijo 

Zimske gume Sava 

Zimske pnevmatike Sava in njihov zimski model Sava Eskimo HP 2 je inovacija podjetja Sava Tires, ki spada pod mrežo Goodyear Dunlop Sava Tires d.o.o. Ta ima največji trg v jugovzhodni Evropi, tovarna v Kranju pa spada med najbolj kompleksne tovarne za Goodyear v Evropi, kar pomeni, da izpod njihovih rok pridejo na trg le najkvalitetnejše pnevmatike. 

Zimske gume Sava

Sava Eskimo HP2 je ena izmed njih. Je prenovljena in kakovostno izdelana. Največje prednosti te pnevmatike ležijo v njeni sestavi in obliki: 

  • Dezen z zakrivljenimi rebri 

Ta je namenjen boljšemu pospeševanju in vodljivosti na sneženih razmerah. Zakrivljena rebra se tako učinkovito zarežejo v sneg na cesti. 

  • Čvrsti zunanji bloki 

Odlično prenašanje moči na cesto in pri zaviranju v suhih razmerah. 

  • Obodni žlebovi na optimalnih mestih

Optimalen stik pnevmatike na mokrih cestah, ki ga zagotavljata dobro absorbiranje in odvajanje vode s tekalne ploskve pnevmatike. 

  • Kontura z več radiji

Odlična stična ploskev na poledenelih površinah, ustvarja enakomerno porazdelitev pritiska pnevmatike na cestišče. 

Prednost pa je prav tako njena cena, saj je za razliko od kakšnih Continentalovih pnevmatik še zmeraj cenovno dostopna uporabnikom, ki ne iščejo prestiža, ampak si želijo kakovostno gumo, ki se vedno znajde na AMZSjevih testih gum in je priporočljiva za uporabo. Da ne omenjamo nostalgične vrednosti, saj imajo začetki pnevmatik Sava svoj izvor že v dvajsetih letih prejšnjega stoletja in izvirajo iz Kranja. 

Zimski kompleti pnevmatik in platišč VW

Morda pa ne iščete zgolj zimske gume, temveč ste se podali v nakup kompleta koles s platišči? V tem primeru je najboljše pregledati ponudbo originalnih platišč in že vnaprej sestavljene komplete, ki jih proizvajajo poslovalnice v dogovoru z matičnimi tovarnami. To pomeni, da si lahko že vnaprej ogledate sestavljene komplete, v katerih so vključene štiri pnevmatike in štiri platišča. Platišča so lahko jeklena ali aluminijasta, vsaka pa imajo svojo prednost. 

V primeru, da kupujete zimski komplet koles pri pooblaščenemu prodajalcu dopolnilne opreme za znamko vašega vozila, bodo platišča originalna in najvišje kvalitete, ki se bodo modelu vozila popolnoma prilegala. 

Torej, če kupujete Zimski komplet pnevmatik in platišč VW, boste dobili v kompletu 4x ALU/jeklena platišča, po vaši izbiri glede na dimenzije vaših koles in 4x zimske pnevmatike. Vnaprej sestavljeni kompleti imajo že izbrane pnevmatike, ki odlično sovpadajo z izbranimi platišči, kar pomeni, da se vam ni potrebno ukvarjati z izbiro platišč in gum, ter njihovo medsebojno kompatibilnost. 

Zimski kompleti platišč in koles - Porsche Inter Auto

Na primeru Volkswagnovih kompletov imate na izbiro več kompletov, ki imajo originalna platišča kot npr. 

  • VW Corvara, 
  • VW Pretoria
  • VW Gavia

Za lažjo cenovno dostopnost in zagotovljeno kvaliteto pa vam ponujajo tudi možnost netovarniških platišč (AZW Peak), ki pa so še zmeraj izjemno kvalitetna in se zimskim gumam popolnoma prilegajo.

Zimske gume lahko izpadejo kot cela znanost. In znanost tudi je za vse tiste, ki so vključeni v proces izdelave pnevmatik. Za običajnega kupca pa nakup pnevmatik ne bi smela biti nobena znanost, saj lahko o njihovi kvaliteti lahko najboljše razberete tako na testu zimskih gum, kot tudi glede na oznake na pnevmatiki.